Samemu czy z innymi?

MarketingChcesz wypromować firmę a nie wiesz jak to zrobić? Masz do wyboru kilka opcji – każda z nich ma swoje plusy i minusy. Każda wiąże się też z określonymi kosztami finansowymi i czasowymi. Co sprawdzi się W twoim wypadku? Własny dział promocji, agencja marketingowa a może współpraca z freelancerami? Więcej na ten temat znajdziesz poniżej. Już teraz uczciwie uprzedzamy – nie ma jednej, dobrej i uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie.

Szefowie firm chcą aby ich przedsiębiorstwa były znane lubiane i osiągały zadowalające wyniki finansowe. Jedno ma wpływ na drugie. Nie zawsze jednak wiadomo jak się do czego zabrać – trzeba pamiętać, że źle ulokowane środki mogą przepaść bezpowrotnie. Oto kilka pomysłów na to jak wypromować swoją markę.

Zdać się na specjalistów

Na początek prosty i często stosowany sposób. Jeżeli chcemy mieć z głowy obmyślanie strategii i wszystkie pomniejsze koncepcje, realizacje, wdrożenia to agencja marketingowa jest miejscem dla nas. Agencje zatrudniają specjalistów, którzy kompleksowo zajmą się naszymi potrzebami i zaproponują rozwiązania na które sami moglibyśmy nie wpaść. Z drugiej strony – agencji trzeba płacić – ile? To już zależy od miasta w którym operuje taka firma oraz od zakresu współpracy. Istnieje ryzyko, że jak w każdej transakcji biznesowej – możemy się nie dogadać albo będziemy rozmijać się w kwestiach koncepcyjnych – tak się zdarza. Ryzyko istnieje zawsze, przy czym atutem agencji jest doświadczenie jej pracowników i rozeznanie terenu, który dla nas jest całkowicie obcy. Takiej firmie nie trzeba zlecać od razu wszystkiego. Na początek może być mały obszar np. wykonanie strony www, czy poprowadzenie kampanii w mediach lokalnych. Przy stałej współpracy możliwe są zniżki czy rabaty.

Zosie Samosie

Zawsze można też bawić się z Zosię Samosię i zlecić działania promocyjne pracownikom. W małych firmach za działania marketingowe odpowiada zwykle jedna osoba w większych warto pomyśleć o stworzeniu działu marketingowego. Zlecić zadania łatwo, tak samo jak utworzyć dział firmy. Gorzej jednak z pozostałymi czynnościami. Osoby odpowiedzialne za marketing firmy powinny mieć określony budżet, zadania i cele. To wymaga już stworzenia odpowiedniej strategii, którą lepiej przemyśleć. Pracownicy powinni też umieć realizować powierzone im zadania – pozostaje nam albo wysłać pracowników na podyplomówkę albo np. zatrudnić specjalistę.

Trzecia droga

Jest też trzecia droga – która trochę łączy dwa poprzednie rozwiązania. Można zdecydować się na współpracę z kilkoma freelancerami np. kimś od copywritingu, kimś od grafiki i kimś od spraw IT. Plusy? My dobieramy sobie pakiet ekspertów, my koordynujemy ich działania. Jednak uwaga – to może być też minus: koordynacja pracy zewnętrznych ekspertów wymaga czasu i dobrego rozeznania w strategii firmy. Dbanie o spójność prowadzonych działań to naprawdę podstawa podstaw.

You may also like...