Rzecznik prasowy – kto to taki?

Występuje w telewizji – czasem ochoczo rozmawia z dziennikarzami, czasem jak to mówią „nabiera wody w usta”. Kim jest osoba rzecznika prasowego? Jaki są jej obowiązki? Sprawdź, bo być może to zawód dla Ciebie. A może brakuje takie stanowiska w Twojej firmie?

Tendencję mamy wzrostową – coraz więcej firm, instytucji i organizacji powołuje w swoich szeregach rzecznika prasowego. Kto utożsamia ten zawód z ładnie ubranym panem lub ładnie ubraną panią która wypowiada się do mikrofonu, ten popełnia błąd uproszczenia. Wachlarz zadań rzecznika prasowego jest znacznie szerszy. Mówiąc w skrócie to osoba, która odpowiada za kontakty z mediami. Jego działalność ma charakter dwutorowy: z jednej strony odpowiada on na zainteresowani i pytania dziennikarzy, z drugiej zaś sam kieruje do nich informacje, czyli materiały prasowe.

Media tu, media tam

Wzrost znaczenia rzeczników związany jest z pewnością z mediatyzacją życiu publicznego. Media odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, to na podstawie informacji medialnych czerpiemy wiedzę o świecie i kształtujemy nasze opinie. Firmy o tym wiedzą, dlatego zależy im na tym aby po pierwsze występować w mediach a po drugie, by pojawiać się w jak najbardziej pozytywnym kontekście. Nie jest to łatwe, z uwagi na to, że uwaga mediów skupia się raczej na wydarzeniach negatywnych. Rzecznik prasowy musi więc w okresie kryzysu pełnić rolę tarczy, natomiast w dni powszednie żmudnie budować relacje z dziennikarzami. Jak to robi? Wysyła informacje prasowe, zaprasza media na konferencje, które organizuje firma, odpowiada na pytania dziennikarzy i sam podsuwa im tematy na ciekawe materiały.

Rzecznik idealny

Rzecznik prasowy, jak wspomniano ma szczególnie dużo pracy w trakcie kryzysu. Praktycznie każdy kryzys przekłada się na kryzys wizerunkowy firmy. Strategia komunikacji kryzysowej firmy powinna być opracowana i uzgodniona jeszcze przed wybuchem kryzysu – to czasem 1 kartka papieru, do której można powrócić gdy grunt zaczyna palić się pod nogami. Rzecznik zajmuje się wówczas kontaktami z dziennikarzami, odpowiada na ich pytania, jest w stałej łączności z zarządem. W trakcie kryzysu przydaje się cierpliwość i odporność na stres. Dobry rzecznik powinien być też osobą inteligentną, sprawnie operującą językiem polskim, komunikatywną i dyskretną. Przyda mu się też opanowanie – rzecznik pełni rolę swoistej wizytówki przedsiębiorstwa i trzeba o tym pamiętać. To na pewno trudna, acz niezwykle ciekawa praca. Kto chce się jej podjąć musi być gotowy na stała interakcję z innymi ludźmi i wiele zwrotów akcji!

Źródło: creandi.pl

You may also like...