Lokalny biznes – lokalna reklama?

Lokalna promocja firmyPraktycznie każdy biznes zaczyna się lokalnie. Jedna lokalizacja, jedno miejsce, skromny start. Istnieją jednak firmy, które celowo kierując swoją ofertę do społeczności lokalnej. Są to np. piekarnie, warsztaty samochodowe, salonu krawieckie czy punkty przedszkolne. Czy reklamowanie takie miejsca różni się od reklamowania większych biznesów? I tak i nie.

W promowaniu małych i dużych biznesów mamy kilka podobieństw, ale i sporo różnic. Podobieństwa są jasne – każdy biznes musi kierować reklamę do określonej grupy konsumentów (np. mam, uczniów, mężczyzn po 50), każda firma powinna posiadać swoją strategię marketingową, każda może też prowadzić działalność w social media, każda powinna mieć stronę www. Jednak lokalny biznes w prowadzeniu działań marketingowych nie powinien ślepo naśladować aktywności podejmowanych przez wielkich graczy.

Wielcy mogą mieć, mali też

Naśladować wielkich może być trudno. Wielcy mają sztab specjalistów, grafików, mają pieniądze na kampanie reklamowe obejmujące reklamy telewizyjne, radiowe i bilbordy. Wielcy mogą sobie pozwolić na zaangażowanie w kampanię celebrytów, aktorów, piosenkarzy czy sportowców. Lokalny biznes nie ma na to raczej środków – zresztą nie takie gigantyczne kampanie nie są mu potrzebne. Ktoś kto mieszka w Warszawie nie pojedzie specjalnie do Swarzędza, bo zobaczył reklamę w telewizji, że mają tam dobry sklep z przetworami. Jeżeli chcemy koniecznie prowadzić działania stricte reklamowe to lepiej ogłaszać się w mediach lokalnych – gazecie, radiu czy telewizji. Będzie na pewno taniej i trafimy do naszej grupy docelowej czyli np. mieszkańców danej gminy czy może powiatu. Warto przemyśleć dokładnie komunikat reklamowy i zadbać aby był atrakcyjny. Podkreślmy w nim lokalizację naszej firmy i jej lokalny charakter. Jeśli mamy problem z samodzielnym stworzeniem reklamy poprośmy o pomoc specjalistów.

Lokalnie czyli fajnie

Co jeszcze można zrobić z lokalnym biznesem? Na pewno warto zadbać aby był ładnie oznaczony – jak mawiają – jaki pan, taki kram. Postarajmy się aby wejście do firmy było ładne, schludne i atrakcyjne. Możemy pomyśleć też o wystawieniu przed budynek tzw. potykaczy – stojaków na których będziemy prezentować promocje czy oferty dnia. Pomyślmy nad stworzeniem dla klientów jakiegoś – nawet skromnego i niezbyt rozbudowanego programu lojalnościowego. Dlaczego nie stworzyć firmie profilu na facebooku? Można informować na nim o firmie, ale też udzielać porad eksperta – jeśli jesteśmy piekarzem to możemy doradzać na temat posiłków i przygotowywania fajnych kanapek. Warto angażować się też w lokalne wydarzenia nawet jako sponsor gadżetów czy fantów. Czemu nie zorganizować jakieś atrakcji dla mieszkańców? Jeśli jesteśmy krawcową to można zaprosić dzieci na warsztaty szycia – darmowe bądź odpłatne.

You may also like...