Komunikacja wewnętrzna – jak, po co, dlaczego?

Komunikacja wewnętrznaFirmy skupiają się często na komunikacji zewnętrznej – dbają o klientów, kontrahentów, inwestują w reklamę wydają pokaźne środki na promocję swoich produktów i usług. W ferworze tej walki nie można jednak zapomnieć o drugim kierunku komunikacji, czyli komunikacji wewnętrznej – skierowanej do pracowników firmy. Obecnie managerowie mają multum narzędzi do realizacji takiej komunikacji – od osobistych spotkań, przez maile, po prezentacje multimedialne. Warto je sobie przyswoić i wykorzystać!

Najpierw pytanie za 100 punktów – komu potrzebna jest komunikacja wewnętrzna? Każdemu. Szefowi by w firmie panował porządek, pracownikom by czuli się docenieni, a klientom – aby mogli liczyć na otrzymanie towarów i usług należytej jakości. Korzystają na tym wszyscy! Komunikacja wewnętrzna bywa niedoceniania a szkoda bo prowadzona w niewłaściwy sposób niesie ze sobą spore zagrożenie: spada motywacja do pracy, pojawiają się plotki, podkopane zostaje wzajemne zaufanie. Zaniedbania w tym zakresie to proszenie się o problemy.

Wewnętrzne planowanie

Lepiej zapobiegać niż leczyć skutki niewłaściwej komunikacji wewnętrznej. Jak? Z ludźmi trzeba rozmawiać i traktować ich poważnie – jedno z drugim zresztą mocno się wiąże. Zdolności interpersonalne są ważne, ale to nie wszystko. Dobrze jest przygotować sobie plan działania – tak, jak przygotowujemy sobie plan komunikacji skierowanej do klientów, tak samo należy opracować taką strategię w przypadku naszej załogi. Celem zwykle jest ułatwienie wzajemnego zrozumienia, pokazanie, że traktujemy pracowników poważnie i budowanie lojalności wobec firmy. Dobrze prowadzona komunikacja wewnętrzna pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, pomaga też w razie ewentualnej sytuacji kryzysowej. Niewątpliwym plusem tego rodzaju komunikacji jest fakt, że jest stosunkowo tania – na pewno tańsza niż reklamy TV skierowane do klientów. Nie wszystko co skuteczne musi przecież kosztować krocie.

Tyle narzędzi, ile potrzeb

Jeśli wiesz już co chcesz osiągnąć, to powinieneś też wyznaczyć sobie odpowiednie narzędzia do realizacji tego zadania. Do dyspozycji masz nie tylko prezentacje multimedialne, ale także zwykł maile, listy, tablicę informacyjną, telefony, smsy. Ważne! Najbardziej skuteczną jest komunikacja bezpośrednia – czyli spotkanie face to face, rozmowa, czy rodzaj wewnętrznej konferencji. Sporą popularnością cieszą się też nowoczesne narzędzia, takie jak social media czy intranet – czyli wewnętrzna sieć dla pracowników. Jeśli tylko fundusze pozwolą, można pomyśleć o firmowej gazetce, w której informować będziemy o osiągnięciach, obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i jego planach. Produkcję takiej gazety można zlecić ją zewnętrznej firmie, można też stworzyć ją swoimi siłami. Ważne aby taki periodyk ukazywał się w miarę regularnie i był atrakcyjny graficznie. Tańszą wersją może być gazetka w elektronicznej formie bądź nawet wewnętrzny newsletter.

You may also like...