Czego chce Twój klient – czyli marketing relacji

klient1Tytuł zawiera w sobie oczywistą, oczywistość. Dlaczego? Bo marketing to relacje – tak było od zawsze, jest i będzie po wsze czasy. O relacje trzeba jednak odpowiednio zadbać. PR w internecie, PR w realu i inne działania marketingowe. Wszystko po to aby jak najlepiej wypaść w oczach klientów. Pytanie tylko czego oni chcą.

Firmy badające opinie konsumentów zarabiają krocie na tym, że nie wiemy czego tak naprawdę oczekuje klient. To nie do końca prawda – jeżeli potrzeba nam szczegółowych danych, badania są wskazane, jeżeli chodzi o podstawy podstaw to… znamy je od lat. Trzeba tylko uważnie obserwować rzeczywistość i nie bać się czerpać z doświadczeń innych ludzi.

Czujne oko klienta

Za budowanie relacji i wzajemne zrozumienia odpowiada public relations. W obecnym kształcie PR w internecie zdominował inne działania z tego zakresu. W sieci toczy się spora cześć naszego życia i to tam siedzą nasi klienci. Trzeba wyjść im naprzeciw. Klient oczekuje prostej, pozbawionej haczyków komunikacji. Oczekuje też miłej dla oka grafiki. Ma to znaczenie – i do duże. Nasza strona internetowa to często pierwszy i jedyny punkt styczny z naszą firmą i produktami. Pierwsza i najważniejsza rzecz: coraz więcej osób będzie korzystać z internetu w sposób mobilny. Oznacza to, że nasza strona powinna być przystosowana właśnie do takich nośników jak tablet czy smartfon. Najlepiej w tej roli sprawdzają się strony responsywne, które automatycznie dostosowują się do przekątnej ekranu dając odbiorcy możliwość wygodnego i swobodnego korzystania ze strony. Istotna jest także treść zawarta na stronie – piszemy, krótko, zwięźle i na temat. Grafiki na stronie powinny korespondować z charakterem firmy. Jeżeli sprzedajemy wina – przydadzą się zdjęcia butelek, winiarni czy winogron. Jeśli oferujemy obuwie dziecięce to pochwalmy się ich zdjęciami.

Uczciwość na start

Klienci oczekują też dobrej oferty. Nikt nie chce płacić za coś co jest kiepskiej jakości, istnieje natomiast nie tak mała grupa klientów, która doceni towary droższe, ale niosące ze sobą lepszą jakość. Nikt nie lubi być oszukiwanym dlatego nie wolno wprowadzać klientów w błąd. Wszelkie próby łapania na haczyk zostaną szybko zdemaskowane i potępione. W dobie XXI wieku negatywna opinia o firmie może rozprzestrzenić się w sieci w ciągu zaledwie kilku godzin. Z tego względu należy monitorować sieć i poszukiwać ew. negatywnych opinii. Zachęcajmy też klientów do pozostawania rekomendacji. Jeśli chcemy poznać ich opinię – zachęćmy do wypełnienia ankiety a tych którzy ją wypełnią nagradzajmy gadżetami lub słodyczami. Czekolada jest mile widziana przez większość osób, podobnie jak fajne gadżety. MY zdobędziemy cenne opinie a klienci poczują się dowartościowani.

You may also like...