Co można zlecić agencji marketingowej?

Nie każda firma ma czas i środki na tworzenie własnego działu marketingowego. Zresztą do prowadzenia działań z zakresu marketing i PR trzeba nie tylko działu, ale i know how, które znacznie trudniej zdobyć – na to potrzeba czasu. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej firm outsourcing’uje akie aktywności na zewnątrz. Co opłaca zlecić się agencji marketingowej? Tylko monitoring opinii? A może coś jeszcze? Na czym polega taka współpraca?

Zacznijmy od tego, że korzystanie z usługach agencji ma kilka zasadniczych zalet – dla klarownego wywodu przedstawiamy je w punktach:

  • korzystamy z wiedzy specjalistów w danej dziedzinie

  • płacimy i wymagamy efektów

  • możemy liczyć na profesjonalne doradztwo

  • nie tracimy czasu na opracowywanie i prowadzenie działań

  • możemy dość elastycznie negocjować warunki współpracy

Oczywiście – za prowadzone działania agencje pobierają prowizje – z czegoś muszą przecież żyć. Rozpoczynając współpracę z agencją liczymy się z płaceniem marży w zamian za fachową obsługę – wówczas możemy skupić się na właściwej działalności a kwestie reklamowe pozostawić ekspertom.

Plan marketingowy

Pytanie, które bardzo często pojawia się w kontekście współpracy z agencją marketingową jest nie tylko wybór agencji, ale także zakres współpracy. Po kolei. Przy wyborze agencji najlepiej będzie kierować się poprzednimi realizacjami, zobaczyć, jakie sukcesy ma na koncie dana agencja i w czym się ona specjalizuje. Rekomendacje i porady w tym temacie można zebrać także od znajomych. Teraz zakres współpracy. Na początku rzadko zdarza się, że firma oddaje całość komunikacji w ręce agencji. Zwykle jest tak, że zaczyna się od realizacji jednego projektu np. kampanii wprowadzającej na rynek produkt X, czy eventu promocyjnego. To ostrożne podejście jest całkowicie zrozumiałe i pozwala obu stron na lepsze poznanie się nawzajem. Później zakres kooperacji może być poszerzany dalej o np. obsługę social media, monitoring opinii, czy wreszcie media relations. Agencje dążą zwykle do tego aby odpowiadać za jak największy obszar komunikacji marketingowej klienta. Trudno się temu dziwić – tylko spójna komunikacja może przynieść dobre efekty.

Teraz kilka słów o warunkach sprzyjających udanej współpracy. Oczywistym jest, że nie wszyscy potrafią dogadać się ze wszystkimi. Tak było jest i będzie. Przy kooperacji z agencją kluczowe są ustalenia początkowe, w tym podpisywana umowa – postarajmy się aby było w niej trochę konkretów, deadlineów, dokładnie zapoznajmy się z treścią dokumentu. Jeśli czegoś nie wiemy – dopytujmy się. Doświadczenie podpowiada, że współpraca układa się dobrze wówczas, gdy po stronie firmy agencja ma jedną osobę kontaktową, która przekazuje jej decyzje osób zarządzających i pełni rolę łącznika. Taka osoba jest wówczas dla agencji wiarygodnym niejako autoryzowanym partnerem. Ułatwia to na pewno wzajemną komunikację.

You may also like...