Biuro prasowe – co to jest?

Biura prasowe zaczęły powstawać w Polsce tak na dobrą sprawę dopiero po 1989 roku. Ich rola oraz znaczenie rośnie. Oczywiście nie każda firma ani instytucja muszą posiadać wielkie biuro prasowe – jednak komórka odpowiedzialna za relacje prasowe na pewno się przyda. Zwłaszcza jeżeli zależy nam na budowaniu relacji z dziennikarzami. Zobacz jak robią to profesjonaliści.

W większych firmach czy korporacjach obecność biura prasowego w strukturze organizacji jest czymś oczywistym, poza dyskusją. Mniejsze firmy powoli do tego też dojrzewają. Czym jest biuro prasowe? To komórka firmy odpowiedzialna za relacje z mediami – to tak w skrócie. Z reguły jest tak, że biuro to jest usytuowane blisko zarządu, osób decyzyjnych – tylko dzięki temu można zapewnić właściwy obieg informacji.

Dzień z biura

Jak wygląda dzień pracy w biurze prasowym? Z reguły jest tak, że na jego czele stoi rzecznik prasowy – to często były dziennikarz, osoba doświadczona i otrzaskana w relacjach na linii dziennikarz – przedstawiciel ds. PR. Działanie biura prasowego powinno opierać się na przemyślanej strategii, która byłaby owocem ustaleń z zarządem firmy czy szefostwem organizacji. To ważne – zachowania biura prasowego powinny być spójne, niechaotyczne. Głównymi zadaniami zwyczajowo będącymi w gestii biura prasowego jest:

  • redagowanie i dystrybucja informacji prasowych

  • monitoring mediów

  • odpowiedzi na pytania dziennikarzy (w tym wystąpienia medialne)

  • organizowanie konferencji prasowych

Zadania te wydają się dość proste – jednak w praktyce to trudny kawałek chleba. Dziennikarze – taka ich rola – nie rozpieszczają swoich rozmówców, stawiają wymagania. Zadaniem naczelnym biura prasowego jest zatem troska o dobre imię instytucji, którą ono reprezentuje. Warto jednak tu zasygnalizować wyraźnie, że już sam fakt istnienia biura prasowego ułatwia dziennikarzom pracę – wiedzą już do kogo mogą zwraca się z pytaniami.

Buduj relacje i czekaj na efekty

Jak widać żelazne jądro pracy biura prasowego to relacje z dziennikarzami. Warto pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze: słowność i prawdomówność. Jeśli obiecujemy dziennikarzowi dostarczenie jakiś danych do czwartku, to zróbmy to. Jeśli wiemy, że z przyczyny niezależnych nie zdążymy – uprzedźmy wcześniej i przeprośmy. Istotna jest też punktualność w przychodzeniu na spotkania – tu raczej dziennikarze maja tendencję do spóźniania się, ale nie należy ich za to ganić – w imię dobrych relacji. Ważna jest budowa i aktualizacja bazy mediów. Chodzi o to by nie wysyłać infomracji prasowych dotyczących motoryzacji dziennikarzom zajmującym się zdrowiem i urodą.

Artykuł powstał na bazie materiałów opublikowanych na stronie http://creandi.pl/news/po-co-ci-relacje-z-mediami

You may also like...